特別レクチャー&ワークショップ

「複雑な産業および社会的課題に対する高度なプロジェクトマネジメント / Advanced Project Management for Complex Industrial and Societal Challenges」

ブライアンモーザー特任准教授(MIT-SDM Academic Director and Sr. Lecturer )によるプロジェクトマネジメントのオンライン講義を実施します。3回の講義を通じて、MIT-SDMでも取り上げている先端的なプロジェクトマネジメントの方法論を習得できます。ご興味ある方に幅広く参加いただけますと幸いです。

申し込み締め切り 締め切りました  6/17(金) 16:00

日時:第1回 6/21(月) 17:00-19:30、第2回 6/22(火) 13:00-15:30、第3回 6/23(水) 13:00-15:30

場所:オンライン

主な対象:東京大学の大学院生、技術系社会人などプロジェクトマネジメントに興味ある方

     (他の方の参加も可能です。)

参加費:無料

言語:日本語

申し込み:https://forms.gle/gqLUacxmBaFBvSah8

お問い合わせ: gtl_at_edu.k.u-tokyo.ac.jp (_at_を @に置き換えてください)

講師

  • 東京大学大学院新領域創成科学研究科特任准教授

  • マサチューセッツ工科大学システムデザインアンドマネジメントコース(MIT-SDM) Academic Director and Sr. Lecturer

詳細

複雑な産業および社会的課題に対する高度なプロジェクトマネジメント

科学、工学、インフラストラクチャ、製造業のプロジェクト リーダーは、不確実性を取り除き、作業をより小さな個別のパーツに分解し、交換可能なリソースを標準作業に適用することにより、複雑さに対処するようにトレーニングされています。これらの伝統的な手法は、大規模な製造作業、安定した職業、およびより単純な製品、サービス、組織からの 長期にわたる仮定に基づいて、安定した状況ではうまく機能します。ただし、今日の最も困難な産業および社会の課題を解決するには、場合によっては古典的なプロジェクトマネジメントとは異なる、計画法、チームワーク、およびスピード感のある学びが必要です。

このコースでは、プロジェクトマネジメントのための新しいモデルベースの方法について説明します。学生は、プロジェクトを統合された社会技術システムとして考えることを学びます。これはダイナミックなものであり、想定外のコスト、スケジュール、およびスコープが出現します。モデルベースのアプローチを使用することで、プロジェクトのデジタル ツインが構築されます。プロジェクトの場合、デジタル ツインにより、トレードスペース全体で数百または数千のプロジェクト計画のオプションを迅速に生成できます。これらの新しい技術は、「社会技術システムとしてのチームと仕事のためのデザインの原則」に基づいています。

Advanced Project Management for Complex Industrial and Societal Challenges

Project leaders In science, engineering, infrastructure, and manufacturing are trained to handle complexity by removing uncertainty, decomposing work into smaller, separate parts, and by applying interchangeable resources to standard work. These traditional techniques work well in certain situations, resting on a century of assumptions from large scale manufacturing operations, stable professions, and simpler products, services, and organizations. However, solving today’s most difficult industrial and societal challenges requires planning, teamwork, and rapid learning sometimes contrary to classic project management.

This course offers a view of emerging model-based methods for project management. Students will learn to view projects as an integrated sociotechnical systems, which perform dynamically causing cost, schedule, and scope emerging in surprising ways. By using a model-based approach, a project digital twin is built. For a project the digital twin allows the rapid generation of hundreds or thousands of alternate project plans across a tradespace. These new techniques are based on “Principles of Design for Teams and Work as Sociotechnical Systems”